رژیم غذایی دارای پتاسیم بالا و سدیم کم چه اثراتی بر سلامت قلب دارد؟

اثرات رژیم غذایی دارای پتاسیم بالا و سدیم کم در سلامت قلب - پایازیست

رژیم غذایی دارای پتاسیم بالا و سدیم کم چه اثراتی بر سلامت قلب دارد؟

در طول تاریخ زندگی انسان، رژیم غذایی در مقایسه با حال، دارای پتاسیم بالا و سدیم پایین بوده است. در جمعیت‌هایی که هنوز صنعتی بودن را تجربه نکرده‌اند مانند قبایلی که در آمازون زندگی می‌کنند طبق مطالعات انجام شده دریافت سدیم روزانه حدودا ۱۰-۲۰ mmol بوده در حالی که میزان پتاسیم دریافتی در حدود ۲۰۰ mmol در روز می‌باشد. که ناشی از مصرف مقادیر زیاد غذاهای طبیعی و میوه و سبزیجات و عدم دریافت غذاهای پردازش شده می‌باشد . طبق مطالعات انجام شده افرادی با این نوع رژیم غذایی با افزایش سن دچار بیماری‌های قلبی عروقی و افزایش فشار خون نمی‌گردند .
در بیشتر کشورهای پیشرفته ، میزان دریافت روزانه سدیم ۱۴۰ – ۱۸۰ mmol بوده در حالی که میزان دریافت پتاسیم ۳۰ – ۷۰ mmol می‌باشد .
به نظر می‌رسد رژیم غذایی مملو از پتاسیم در برابر مضرات ناشی از مصرف سدیم نقش حفاظتی داشته و خطر فشار خون، بیماری عروق کروند، سکته و بیماری‌های کلیوی را کاهش می‌دهد. توصیه می‌گردد که برای اجتناب از موارد فوق به‌طور روزانه مصرف نمک به ۳/۸ گرم کاهش یافته و همزمان میزان دریافت پتاسیم به ( ۴/۷گرم) برای بالغین سالم افزایش پیدا کند .
از ترکیبات و غذاهایی که دارای میزان پتاسیم بالایی می‌باشند شامل:

  1. سیب‌زمینی
  2. رب گوجه‌فرنگی
  3. حبوبات
  4. ماست
  5. صدف
  6. آب هویج
  7. ماهی
  8. دانه سویا
  9. موز
  10. شیر
  11. آب پرتقال
  12. آلو

 

  1. این مطالب را نیز بخوانید:

Share this post