به pH بیشتر توجه کنید – نکات بسیار مهم در مورد سلامتی بدن

به pH بیشتر توجه کنید – نکات بسیار مهم در مورد سلامتی بدن

امروزه مصرف غذائی عموم مردم از نظر pH به دست فراموشی سپرده شده است .بسیاری از متخصصان تغذیه بر این عقیده‌اند که بهتر است مردم غذاهایی با ماهیت قلیایی بیشتری استفاده کنند ( ۸۰% قلیایی و ۲۰% باقی‌مانده اسیدی هستند ) و روزانه آب زیادی بنوشند.
pH خون افراد سالم متعادل است ( اسیدی یعنی خوراکی سرد و قلیایی یعنی حرارت داخلی بدن را بالا می‌برد )
مواد غذایی مصرف شده در هنگام گوارش، مواد بازی یا اسیدی تولید می‌کنند. بدن انسان برای داشتن عملکرد خوب و پیشگیری از بیماری‌ها و به‌خصوص پیری پوست به pH  ثابتی در حدود ۷ نیاز دارد.
طبق مطالعات انجام شده زمانی که غذای کمتری می‌خوریم احتمال ابتلا به بیماری‌های مربوط به افزایش سن مثل بیماری‌های قلبی عروقی‌، دیابت و بیماری‌هایی مثل آلزایمر کاهش می‌یابد. تأثیر اسیدی شدن pH خون این است که بدن مواد معدنی را از استخوان‌ها بیرون می‌کشد تا سطح اسیدیته‌ی خون را پایین بیاورد. این حالت زمانی پیش می آید که گوشت قرمز، قند و غلات تصفیه شده‌ی زیادی بخورید و سبزیجات و میوه‌ها سهم اندکی در رژیم غذایی‌تان داشته باشد. برای همین سعی کنید که در هر وعده غذایی نسبت مواد غذایی قلیایی مثل سبزیجات و میوه‌های تازه و ۳۰ درصد مواد غذایی اسیدی مثل گوشت  تخم‌مرغ، پنیر، نان، آرد، پاستا، مواد غذایی صنعتی توصیه می‌کنیم مواد غذایی اسیدی را با مواد غذایی به اصطلاح (‌جبرانی) مصرف کنید مثلاً گوشت را با سبزیجات، پاستا را با گوجه‌فرنگی و پنیر را همراه با انجیر خشک میل کنید.

اسیدی شدن ph - پایازیست

اسیدی شدن pH خون علل گونانونی دارد:

  • استرس هیجانی، استرس و تنش اسیدیته را افزایش می‌دهد.
  • رژیم غذایی اسیدی‌کننده خون.
  • تجمع مواد سمی.
  • واکنش سیستم ایمنی بدن.

بدن برای جبران pH اسیدی از املاح معدنی قلیایی استفاده می‌کند چنانچه رژیم غذایی حاوی مواد معدنی کافی برای جبران نباشد، تجمع اسید در سلول‌های بدن و یا آزادسازی مواد معدنی استخوان‌ها را در پی خواهد داشت.
و البته بیش از اندازه قلیایی شدن خون نیز برای بدن مضر می‌باشد و باید سعی در این امر داشته باشیم که تعادل اسید و باز بدن با مصرف رژیم غذایی مطلوب حفظ گردد.
هنگامی که اسیدیته خون و مایعات بدن از حد معمول افزایش می‌یابند مشکلات بسیاری را در بلندمدت برای فرد پدید می‌آورد که برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

2

  • پیری زودرس.
  • آسیب به سیستم قلبی عروقی، افزایش تصلب شرایین.
  • افزایش وزن‌، چاقی و دیابت.
  • سنگ کلیه و نارسایی‌های کلیوی و مثانه‌ای.
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی بدن.
  • افزایش آسیب به رادیکال‌های آزاد خون.
  • پوکی‌استخوان.
  • درد مفاصل، آرتروز، درد عضلات، تجمع اسید لاکتیک.
  • خستگی مزمن، سردرد، سرگیجه، ترش کردن، گاستریت معده.
  • افزایش ترشحات مخاطی.
  • افزایش تنش و استرس و بی‌خوابی.
  • خشکی پوست و مو و همچنین شکنندگی ناخن‌ها.
  • کاهش توانایی بدن در جذب مواد معدنی و دیگر مواد مغذی.

توصیه‌هایی برای حفظ تعادل pH

میوه‌ها، سبزیجات و آب‌میوه‌های طبیعی غنی از منابع باز هستند. مخصوصاً میوه‌های خشک نظیر کشمش سیاه، انجیر، رازیانه و کلم سبز هم از بهترین نمونه‌ها می‌باشند.
انجام ورزش منظم به وسیله تسریع در عملکرد تنفسی و سیستم گردش خون باعث کاهش اسیدیته بدن شده و در تنظیم اسیدیته نقش موثری دارد. بهترین ورزش‌ها، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است.

محصولات مرتبط:

دستگاه اتوآنالایزر بیوشیمی EasyRA - پایازیست آرایه دستگاه EasyStat - پایازیست آرایه دستگاه آنالایزر گازهای خونی EasyBloodGas - پایازیست آرایه

این مطالب را نیز بخوانید:

Share this post