چگونه مدیر آزمایشگاه خوبی باشیم؟ – بخش اول

چگونه مدیر آزمایشگاه خوبی باشیم؟ - بخش اول - پایازیست

چگونه مدیر آزمایشگاه خوبی باشیم؟ – بخش اول

تاکنون احساس کرده‌اید که در مقام مدیر آزمایشگاه تحقیقاتی، آمادگی لازم را ندارید؟
شما حرفه تحقیقاتی را این دلیل انتخاب کردید که دنیای پیرامون مسحورتان کرده بود و می‌خواستید چگونگی وجود حیات را در سطح مولکولی کشف کنید. به‌علاوه، می‌خواستید در انتخاب حوزه تحقیقاتی‌تان آزادی عمل داشته باشید و درباره آنچه بیشتر مجذوبتان کرده تحقیق کنید.
شما علاقه دارید در قلب آزمایشگاه باشید، مدیریت آزمایش‌ها، آنالیز داده‌ها و نوشتن مقالات اما خود را درگیر کارهای دیگر یافتید، سفارش دادن معرف‌ها، سروکله زدن با فارغ‌التحصیلان مشکل‌ساز، شرکت در جلسات کمیته و هر کاری غیر از تحقیقات آزمایشگاهی.
شما متوجه شدید که رئیس آزمایشگاه بودن چیزی بیش از اکتشافات بزرگ است بلکه مسئله مدیریت یک تجارت کوچک است. مهارت‌های مدیریت آزمایشگاه با وجود اینکه دانشمندان هر روز آن‌ها را به کار می‌برند، مستقیماً به دانشمندان جوان آموزش داده نمی‌شوند بلکه آن‌ها را غیرمستقیم یاد می‌گیرند. با وجود اینکه روش یادگیری تجربی بسیار کارآمد است اما محدودیت دارد. همه ما داستان‌های وحشتناکی درباره سرمایه‌گذاران مهم دارای قدرت مدیریت و مهارت‌های سازمانی ضعیف شنیده‌ایم اما یکی از شخصیت‌های این داستان‌ها نباشیم؟

مدیریت آزمایشگاه باید به روش مستقیم‌تری یاد گرفته شود

رادنی فورسمن، رئیس سابق انجمن مدیریت آزمایشگاه بالینی و استادیار بازنشسته کالج پزشکی کلینیک مایو در راجستر مین، می‌گوید: «مدیر آزمایشگاه معمولاً طبق رده‌بندی کارکنان فنی ترفیع می‌گیرد. اگر فردی توانایی یادگیری علم  پزشکی آزمایشگاهی را داشته باشد، در صورت علاقه و استعداد می‌تواند  مهارت‌های مدیریتی لازم را یاد بگیرد.»
مهارت‌های مدیریتی در همه انواع شغل‌های علمی اهمیت دارد. چه پشت میز آزمایش کار کنید چه در موقعیتی دیگر، توانایی سازمان‌دهی کار و سرپرستی زیردستانتان بسیار اهمیت دارد.
مدیریت به چهار دسته مهم تقسیم می‌شود:

  1. برنامه‌ریزی، اهداف آزمایشگاه را برای مدیر آن روشن می‌کند.
  2. سازمان‌دهی هم یکی از وظایف مهم مدیر آزمایشگاه است زیرا او تعیین می‌کند چه کسی چه پروژه‌ای را انجام و چه تکنیکی را اجرا کند، برنامه زمانی و بودجه‌های چند پروژه را مدیریت می‌کند و از تحقیقات موجود در این رشته خبر داشته باشد.
  3. رهبری برای مدیر آزمایشگاه بسیار مهم است زیرا محیط و فضای آزمایشگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. رهبری خوب الهام‌بخش کارکنان آزمایشگاه در جهت بهره‌وری و خلاقیت است و به اعضا کمک می‌کند تا با یکدیگر کار کنند.
  4. کنترل آزمایشگاه به معنای ارزیابی پیشرفت اعضا و پروژه‌های آزمایشگاه و حل مشکلات است.

۱۰ نکته درباره مدیریت آزمایشگاه

  1. می‌توانید مهارت‌های مدیریتی را یاد بگیرید.
  2. برای آزمایشگاهتان برنامه پنج‌ساله داشته باشید.
  3. استانداردها و انتظارات روشن و مشخص داشته باشید.
  4. سبک مدیریتی‌تان را با هر عضو آزمایشگاه هماهنگ کنید.
  5. به اعضای آزمایشگاهتان گوش کنید.
  6. هر روز در آزمایشگاه قدم بزنید.
  7. نه گفتن در وقت مقتضی را یاد بگیرید.
  8. وقتی کمی وقت آزاد دارید آماده باشید.
  9. افرادی را که می‌توانند در مؤسسه به شما کمک کنند، بشناسید.
  10. موفقیت‌ها را با اعضای آزمایشگاه جشن بگیرید.

Share this post